Важливим інноваційним кроком у сфері освіти став перехід до профільного
навчання у старшій школі, зорієнтованого на індивідуалізацію навчання. Про
впровадження і дієвість цієї форми освіти в обласному центрі «Джерела» запитали
у першого заступника начальника управління освіти Херсонської міськради Вікторії
Жмурченко.
– Вікторіє Миколаївно, чим обумовлений перехід ЗНЗ до профільного
навчання?
– Основною метою такого переходу є створення сприятливих умов, аби
врахувати індивідуальні особливості, інтереси і потреби учнів. Адже у кожної
дитини вони свої. Завдання системи освіти, педагогів – виявити нахили учнів,
сформувати в школярів певні орієнтації на той чи інший вид майбутньої
професійної діяльності. Для цього у місті організовано профільну освіту в
старшій школі, причому охоплено нею 100 відсотків учнів. Такий підхід дає
можливість реалізувати принцип особистісно-орієнтованого навчання. Цього
навчального року профільне навчання за освітніми потребами учнів організовано за
6 напрямами. Ми вивчали і врахували нинішній попит на вивчення різних дисциплін
серед учнів. Отже, сьогодні вчаться за профілями природничо-математичного – 27
відсотків учнів, філологічного – 36, технологічного та суспільно-гуманітарного –
по 16 відсотків. Усього профільні навчальні дисципліни опановують 4531 учнів
старшої школи.
– Окресліть, будь ласка, загальну картину спеціалізації ЗНЗ в
місті.
– Оскільки природничо-математична освіта у державі визначена як одна з
пріоритетних, то значна увага приділяється оволодінню учнями предметами саме
цього профілю. Тут визначено 12 напрямів. Відносно сталим є зацікавлення
навчальних закладів упроваджувати, за бажанням старшокласників, у систему
профільної освіти предмети: математичного спрямування (10 закладів),
біолого-хімічного (4), фізико-математичного (3). Серед суспільно-гуманітарного
напряму перші позиції посідає правовий профіль (7 закладів), другим є
економічний – 5 закладів, на третій сходинці популярності серед старшокласників
виявився історичний профіль – 2 заклади. Хотілося б відзначити як позитивний
момент, що в цілому не згасає інтерес учнів старших класів до вивчення предметів
філологічного напряму, особливо іноземної філології (11 закладів).
Технологічний напрям має два профілі: технологічний, зорієнтований на
опанування технічною та обслуговуючою працею чи здобуття освіти на базі
міжшкільного навчально-виробничого комбінату, та інформаційно-технологічний,
спрямований на поглиблення знань, вироблення стійких умінь і навичок в галузі
інформаційно-комунікаційних технологій.
Варто зазначити й певну стабільність показників кількості
загальноосвітніх закладів, які культивують спортивний та художньо-естетичний
напрями серед старшокласників.
– Мабуть не кожен учень може одразу й конкретно визначити, якому профілю
навчання віддати перевагу?
– Так, цей процес передбачає попереднє самовизначення підлітка,
здійснення відповідального для нього кроку – вибору спрямування власної
навчальної діяльності. Допрофільна підготовка учнів здійснюється через уже
відомі і перевірені часом форми навчальної діяльності: гуртки, секції, учнівські
наукові товариства, предметні олімпіади, турніри тощо. Враховуючи запит учнів,
кадровий склад педагогів, а також навчально-методичне забезпечення, учні
загальноосвітніх шкіл поглиблено вивчали окремі предмети. Найбільшого поширення
набули класи з поглибленим вивченням іноземних мов, математики, інформатики,
історії та правознавства, української мови та літератури.
– Як відомо, сьогоднішній ринок праці відчуває нестачу робітничих
кадрів. Зрозуміло, що не всі учні займатимуться в дорослому житті наукою,
лінгвістикою, мистецтвом і т.п. Чи здійснюється у школах орієнтація юнаків та
дівчат у напрямку робітничого майбутнього?
– В учнів користуються попитом Херсонський Центр освіти молоді та
дорослих і міжшкільний навчально-виробничий комбінат, які співпрацюють із
загальноосвітніми школами міста в плані профорієнтаційної та професійної
підготовки. Вихованці отримають кваліфікаційні свідоцтва державного зразка за
напрямами: кухар, косметолог, молодша медична сестра, користувач персонального
комп’ютера та ін. Психологи-консультанти міського профцентру, який діє на базі
Центру освіти молоді та дорослих, надають необхідну інформацію про зайнятість на
ринку праці, залучають до участі в тренінгах, надають рекомендації щодо шляхів
підвищення власних шансів на досягнення професійного успіху.
– Чи є конкретні результати профілізації навчання на рівні досягнень
учнів?
Результативність участі команд в учнівських змаганнях цілком
співвідноситься з рівнем організаційних умов, що створені в школі чи ліцеї для
підтримки обдарованої молоді. За підсумками попереднього навчального року та за
результатами Всеукраїнських учнівських олімпіад з базових предметів і
Всеукраїнського конкурсу-захисту наукових робіт Малої академії наук два учні ФТЛ
отримують стипендії Президента України. За особливі успіхи у вивченні
української мови і літератури у 2010-2011 навчальному році стипендію імені
Тараса Шевченка отримує учениця 10 класу Академічного ліцею Таїсія Мендель.
Стипендію Кабінету Міністрів України здобула учениця спеціалізованої школи №52
Віра Іванова. За перемогу в Міжнародному конкурсі з української мови імені Петра
Яцика однойменну стипендію отримує учениця 6 класу школи №1 Іванна
Затуливітер.
Є досягнення й у Всеукраїнських учнівських олімпіадах. На
республіканському етапі минулого навчального року учні херсонських шкіл вибороли
28 призових місць. Аналіз участі школярів у ІV етапі Всеукраїнських учнівських
олімпіад із базових дисциплін вказує на зростання кількісних і якісних
показників здобутих результатів команди міста. При цьому стабільно підтверджують
свої перемоги на заключному етапі учні ЗНЗ №24, 30, 52, ФТЛ, АЛ ХДУ.
Сподіваюся, що і цього року наші юні академіки і олімпійці підтвердять
високий рівень підготовки
Підготував Сергій Сидоренко