Шляхи розвитку та вдосконалення технікумів і коледжів
обговорюється вже не один рік: чи увійдуть вони до складу університетів, чи
збережуть автономію, чи стануть професійними коледжами? Відповідей немає, адже
закон про вищу школу, який мав би врегулювати всі питання, і досі не прийнятий
ВР України. Разом з тим скорочення кількості абітурієнтів змушує адміністрацію
закладів шукати вихід, аби залишатися привабливими на ринку освітніх послуг.
Одна з переваг ВНЗ І-ІІ рівнів акредитації – відносно невеликий термін
навчання. Це дозволяє молоді швидше розпочати свою трудову біографію, заробляти
кошти, стати незалежними. До того ж, за умов збалансованої системи ступеневої
освіти, продовжити з часом навчання за обраною спеціальністю та отримати повну
вищу освіту.
Своїм баченням майбутнього технікумів і
коледжів поділився з «Джерелами» голова Херсонської обласної ради директорів
ВНЗ І-ІІ рівнів акредитації, директор Херсонського політехнічного коледжу
Одеського національного політехнічного університету Олександр Яковенко.
- Сьогодні ми маємо 4 проекти закону про вищу школу. У
трьох з них наші заклади залишаються у системі вищої школи як професійні
коледжі. Відбудуться певні зміни і у системі оплати праці викладачів. Якщо
сьогодні вони отримують заробітну плату, як вчителі загальноосвітніх шкіл, то з
прийняттям закону перейдуть на університетську систему оплати. Це значно
підвищить престиж наших працівників, стане стимулом до наукової роботи та
професійного зросту. При цьому сама структура роботи не зазнає змін.
- Однак, новий закон передбачає укрупнення
вузів усіх рангів. Чи не станемо ми свідками скорочення чисельності закладів?
- Скорочення глобального відбуватися не буде, принаймні у
нашій області. Адже ми, певною мірою, унікальні. З 17 ВНЗ І-ІІ рівнів
акредитації 8 знаходиться у обласному центрі, і жоден не повторює інший за
напрямком навчання. Тож навряд чи комусь спаде на думку поєднати, скажімо, наш
коледж і музичне училище. Але прецеденти вже є. В Одесі, Харкові та
Івано-Франківську відбулись злиття аналогічних навчальних закладів. Утім,
об’єднання не стане панацеєю, якщо не збільшиться кількість студентів. За
останні роки вона скоротилася суттєво. Колись у нашому технікумі був досить
великий конкурс – 4 особи на місце. Зараз близько 1,5.
- Ви плідно співпрацюєте з Одеським
університетом, а щодо херсонських вузів?
- Десь років 7 тому я звертався з пропозицією про спільну
роботу до керівників наших університетів, але мене не чули. Сьогодні ситуація
змінилася, і вони прийшли до нас. Ось уже цього року Херсонський національний
технічний університет запросив до себе 10 наших випускників на бюджетні місця і
15 за контрактом на різні спеціальності. Щоправда, необхідно врегулювати
всілякі юридичні тонкощі, щоб працювати як повноправні партнери. Але лід
тронувся. Ми вже багато років співпрацюємо таким чином з професійно-технічними
навчальними закладами Херсона. Радо приймаємо їх учнів на відповідні
спеціальності. Цей ланцюжок уже відпрацьовано: погодили навчальні плани, уклали
договори про співпрацю. Тож поступово налагодимо зв'язок і з університетами.
Спілкувалася
Олена Пасічник
|